Dziś coś ciekawego dla zainteresowanych tym, jak pracodawcy budują swój wizerunek, czyli tematyką employer brandingu. Sposobów, w jakich firmy kształtują ów wizerunek, jest wiele. Do najważniejszych - gdyż to najczęściej tu świat zewnętrzny (w tym kandydaci) zaczyna wyrabiać sobie opinię o firmie - należy pewnie strona firmy w internecie, w niej zaś zakładka "Kariera".
Firmy dbają o swoje strony dotyczące kariery w nich lepiej lub gorzej. Generalnie jest z tym elementem employer brandingu pewnie coraz lepiej, zarówno co do treści, jak i formy. Rośnie świadomość tego, że wizerunek, jaki dana firma ma jako pracodawca, przekłada się na skuteczność jej działań rekrutacyjnych, jej strategii HR, wreszcie na jej całościowe poczynania biznesowe.
Problem w tym, że większość stron dotyczących kariery i pracy w poszczególnych firmach jest powtarzalna i nudna. "Oferujemy unikalne możliwości rozwoju... Stawiamy na ludzi... Naszą największą wartością są nasi pracownicy... W rankingu pracodawców XYZ od lat zajmujemy czołowe miejsce... Nasze wartości to..." Nuda!
Zupełnie inaczej przedstawiają się firmy w serwisie Somewhere. To platforma przypominająca Pinterest (dla nieznających, to w uproszczeniu: serwis społecznościowy do kolekcjonowania i porządkowania różnych materiałów wizualnych), z tym że wszystkie zebrane tam obrazki i zdjęcia, wraz z zamieszczonymi pod nimi krótkimi komentarzami, dotyczą firm. Zdjęcia przedstawiają na ogół życie firmy "od kuchni", zwykle tę przyjemniejszą jego stronę.
To jest zdjęcie z galerii szwedzkiej firmy Omnicloud, podpis: "Nasz biurowy kot Salton znalazł sposób na ogrzanie się w mroźną szwedzką zimę".
To ranking firmowej ligi piłkarzyków w londyńskiej firmie Moo.
A to "rozmowa z klientem" w kopenhaskiej firmie Opbeat.
Chyba wiecie, o co chodzi. Firmy prezentują się tu po prostu jako fajne - to chyba odpowiednie, choć potoczne, słowo - miejsca pracy. To specyficzna kategoria firm: niewielkie (od kilku do najczęściej kilkudziesięciu osób), często start-upy, często z branży IT, internetu, mediów, reklamy. Profile w serwisie mogą mieć nie tylko firmy, ale i osoby indywidualne, potencjalni tych firm pracownicy. Trzeba mieć zdjęcie. Założyłem na szybko profil, by móc pooglądać firmy i profil mój nie mógł być bez zdjęcia ("daj nam się poznać, jaki jesteś").
Przy odrobinie cynizmu można by spojrzeć na całe przedsięwzięcie jak na hipsterski lans. Myślę, że pracownik korporacji czy urzędu, który przez całe swoje zawodowe życie chodzi do pracy w garniturze, w pracy tej siedzi przy poważnym biurku, gdzie robi "poważne" rzeczy, skłonny byłby uznać styl pracy w takich firmach za dziecinadę. Może tak jest, kto wie.
Wydaje mi się jednak, że z punktu widzenia celów, jakie stawia sobie employer branding, zdjęcia takie jak te powyżej czasem mogą powiedzieć o firmie więcej niż tysiąc napisanych korporacyjną nowomową słów. Co więcej, niewykluczone, że to serwis Somewhere i sposób, jak prezentują się tam firmy, wyznacza kierunek, w którym będą podążać firmy (w tym korporacje), prezentując siebie jako pracodawców. W dobie Facebooka, Tweetera, Pinteresta i całej internetowej cywilizacji obrazkowej, zdjęcie z kuchni dla potencjalnych pracowników może być bardziej wiarygodne i znaczyć więcej niż n-ty paragraf pt. "Nasze wartości".
_______
fot.: somewherehq.com
> pracownik korporacji czy urzędu, który przez całe swoje zawodowe [...] robi poważne rzeczy [...]
OdpowiedzUsuńTrick polega na tym, że w takim przypadku rzadko robi rzeczy naprawdę interesujące. Ciekawe projekty to (moim zdaniem) te, które próbują stworzyć/użyć coś nowego, nowość niesie ryzyko, a z kolei korporacje czy urzędy rzadko są gotowe ponosić ryzyko.
A kot biurowy bardzo mi się spodobał. Śliczny puchatnik.
Powinno chyba być: gdzie robi "poważne" rzeczy.
OdpowiedzUsuńNie trzeba przecież pracować w urzędzie czy korporacji żeby robić poważne rzeczy.
Tak, to też miałem na myśli. Wstawiam cudzysłów.
OdpowiedzUsuń"W dobie Facebooka, Tweetera" - a co to jest tweeter? :)
OdpowiedzUsuń"Tweeter" to taki błąd ortograficzny :)
OdpowiedzUsuńOj u nas z tym kiepsko. Widać to już na rozmowach kwalifikacyjnych, który pracodawca czym "pachnie". Choć zdarzają się perełki i wśród małych firm, to jednak częściej jeszcze mamy braki. Firma powinna i może motywować, jak widać na przykładzie tego kotka, niekoniecznie finansowo.
OdpowiedzUsuń