Słyszałem gdzieś niedawno o badaniu dotyczącym tego, ile czasu dziennie tracimy na posługiwanie się rzeczami, które w założeniu mają... oszczędzać nam czas. Aplikacje, systemy pozwalające na wielozadaniowość i organizację pracy grupowej, zaawansowane systemy pocztowe, Twitter, Facebook, kalendarze, aplikacje i urządzenia mobilne... Podobno na "przełączanie się" pomiędzy różnego rodzaju systemami i pomiędzy różnymi urządzeniami tracimy w sumie nawet do godziny czasu dziennie. Wynika to głównie z czasu, jaki potrzebny jest, by nasz umysł mógł "przeskoczyć" z jednego bodźca na drugi i w pełni skoncentrować się na tym drugim. Owszem, wiele z tych systemów i narzędzi potrafi znakomicie ułatwić pracę oraz zorganizować czas. Problem w tym, że jest ich dużo i coraz więcej i właśnie to przeskakiwanie pomiędzy okienkami i interface'ami, ta wielość bodźców nie jest dobra, jak wykazują badacze, dla wydajności w wykorzystywaniu owego cennego zasobu, jakim w dzisiejszym świecie jest czas, w tym zwłaszcza czas pracy.
W obszarze wielozadaniowości ciekawą kwestią są różnice płciowe w radzeniu sobie z wielozadaniowością. Z doświadczeń zawodowych - zarówno obserwując osoby z pracy (kolegów i szefów), jak i kandydatów - i prywatnych mogę powiedzieć, że kobiety chyba lepiej radzą sobie z multitaskingiem. Wydaje się to być także potwierdzone przez badania naukowe. Wygląda więc na to, że zmieniające się współczesne środowiska pracy - w których pochodzących z różnych aplikacji/urządzeń bodźców jest coraz więcej - są w coraz większym stopniu sprzyjające (a w każdym razie mniej szkodzące) płci pięknej. Mężczyźni muszą sobie jakoś z tym radzić. Mi przykładowo dużo lepiej pracuje się z wyłączoną opcją wyświetlania komunikatów o przychodzących mailach w prawym dolnym rogu ekranu (opcja aplikacji MS Outlook). Jestem wprawdzie mniej na bieżąco z przychodzącymi mailami, ale za to bardziej mogę skupić się wykonywanych w danych momencie zadaniach. Inna rzecz, której jednak wdrożenie przychodzi mi trudniej, to ograniczenie liczby jednocześnie otwartych okienek, spowalniających pracę, kiedy nagle trzeba szybko znaleźć to właściwe. Rzadko przecież bywa tak, że w danym momencie potrzebnych jest nam więcej niż 3-4 aplikacje. Tymczasem właśnie w tym momencie otwartych mam 8 okien...
W obszarze wielozadaniowości ciekawą kwestią są różnice płciowe w radzeniu sobie z wielozadaniowością. Z doświadczeń zawodowych - zarówno obserwując osoby z pracy (kolegów i szefów), jak i kandydatów - i prywatnych mogę powiedzieć, że kobiety chyba lepiej radzą sobie z multitaskingiem. Wydaje się to być także potwierdzone przez badania naukowe. Wygląda więc na to, że zmieniające się współczesne środowiska pracy - w których pochodzących z różnych aplikacji/urządzeń bodźców jest coraz więcej - są w coraz większym stopniu sprzyjające (a w każdym razie mniej szkodzące) płci pięknej. Mężczyźni muszą sobie jakoś z tym radzić. Mi przykładowo dużo lepiej pracuje się z wyłączoną opcją wyświetlania komunikatów o przychodzących mailach w prawym dolnym rogu ekranu (opcja aplikacji MS Outlook). Jestem wprawdzie mniej na bieżąco z przychodzącymi mailami, ale za to bardziej mogę skupić się wykonywanych w danych momencie zadaniach. Inna rzecz, której jednak wdrożenie przychodzi mi trudniej, to ograniczenie liczby jednocześnie otwartych okienek, spowalniających pracę, kiedy nagle trzeba szybko znaleźć to właściwe. Rzadko przecież bywa tak, że w danym momencie potrzebnych jest nam więcej niż 3-4 aplikacje. Tymczasem właśnie w tym momencie otwartych mam 8 okien...
______
Witam,
OdpowiedzUsuńNie ma na tej stronie żadnego kontaktu do Pana wiec piszę wiadomość w komentarzu.
Pracuję dla portalu talenta.pl. Tworzymy na naszej stronie Planetę blogów, agregując wybrane blogi zewnętrzne. Chciałam zapytać, czy wyraziliby Pan zgodę na dołączenie bloga do naszego portalu.
Działanie Planety polega na automatycznym ściąganiu wpisów z blogów zewnętrznych: tj. wyświetlać się będzie u nas nazwa Pana bloga wraz ze skrótami artykułów w postaci linków przekierunkowujących z powrotem do Pana.
Mam nadzieję, propozycja zainteresuje.
Jeśli macie pytania, proszę o telefon. Z chęcią odpowiem na wszelkie pytania.
Pozdrawiam,
Karolina
Tak, cieszę się, że spodobał się Państwu mój blog.
OdpowiedzUsuńW razie czego, mail do mnie: pawel.zdziech@gmail.com
Chciałabym bardzo znaleźć niezawodny sposób na oszczędzanie czasu podczas nieustannego przełączania się pomiędzy super-niezbędnymi aplikacjami do pracy. Kto wie, może kiedyś ten piękny moment nastąpi :) Póki co muszę sobie z tym jakoś radzić, aby w miarę efektywnie pracować, nawet wtedy, gdy zmuszona jestem do stosowania wielu aplikacji jednocześnie.
OdpowiedzUsuń